Het gaat er ongetwijfeld veel over, bij jou op school. Over formatief. Formatief en dan een werkwoord. Hoe noemen jullie het? Formatief toetsen, formatief evalueren, formatief handelen of anders? Ik stel in ieder geval voor om het niet langer formatief toetsen te noemen. Maar, afhankelijk van de context, andere werkwoorden te gebruiken. Waarom en welke zal ik proberen uit te leggen.In de woorden ‘formatief’ en ’toetsen’ lijkt een tegenstelling te zitten. Formatief gaat over het leerproces zelf. Toetsen gaat over het afsluiten daarvan. Dat leidt tot veel verwarring en misconcepties, merk ik iedere keer opnieuw. Zo zijn er scholen die de helft van alle toetsen tot een formatieve toets verklaren. De werkdruk voor docenten blijft. Een verhoogde leeropbrengst, motivatie en zelfstandigheid bij leerlingen blijft uit. En leerlingen en ouders vinden het jammer dat die voldoende voor wiskunde ("eindelijk een voldoende”) niet meetelt. Alle kansen die formatief en dan een werkwoord biedt blijven onbenut.Ik stel daarom het volgende voor:
Maar als ik eerlijk ben maakt het mij eigenlijk niet zo veel uit welke woorden je gebruikt. Als je ze maar afstemt binnen je school en ernaar streeft om samen dezelfde taal te spreken.