Ervaringen van scholieren met online onderwijs

Ervaringen van scholieren met online onderwijs

In korte tijd moesten alle scholen (eerst volledig, daarna deels) online onderwijs aanbieden aan alle leerlingen. Hoe hebben scholieren uit de bovenbouw van het voortgezet onderwijs dit ervaren?  

In dit onderzoeksrapport van Qompas is gevraagd aan 4000 vmbo’ers, havisten en vwo’ers naar hun ervaringen met het online onderwijs tijdens de coronacrisis. Wat vonden ze van de inhoud, de begeleiding en was er voldoende contact mogelijk met docenten? Wat zijn voordelen van online onderwijs en wat de nadelen? Vinden ze in de toekomst vaker online onderwijs prettig?



Klik hier voor het boeiende onderzoeksrapport van Qompas!

Twee alinea's uit de conclusies van het onderzoek:

Positieve ervaringen met online lessen

Scholieren zijn positief over de mogelijkheden om vragen te stellen aan docenten: die waren er voldoende. Al was er wel een groep die het lastig vond de vragen ook daadwerkelijk online te stellen. Meestal was het doel van een les duidelijk, maar een deel geeft aan dat dit verbeterd kan worden.  



Ruimte voor verbetering in online lessen  

Veel scholieren hebben meer moeite om goed op te letten via een beeldscherm en de lessen waren voor een groot deel minder boeiend dan normaal. Docenten hadden niet altijd de controle: ze hadden het niet door als leerlingen afgedwaald raakten. Spijbelen was veel makkelijker dan normaal en voor een deel van de scholen geldt dat er nauwelijks werd toegezien op aanwezigheid. Over het algemeen vinden scholieren online lessen minder motiverend dan fysiek onderwijs.