40 weken Effectief leren #05: Een begin maken met samenwerkend leren

Een begin maken met samenwerkend leren

Samenwerkend leren is een onderwijsstrategie die leidt tot effectief leren. Mits goed uitgevoerd. Want effectief samenwerkend leren in je klas organiseren is niet eenvoudig. Er zijn echter veel activerende werkvormen die je daar een flink eind mee op weg helpen. Een van de meest eenvoudige basiswerkvormen voor samenwerkend leren is ‘vraagtekens plaatsen’. Het is een werkvorm die je kunt toepassen met leerlingen die nog maar weinig ervaring hebben met samenwerkend leren.

Het gaat als volgt:  
1. Geef als docent betekenis aan de vraagtekens. Een vraagteken kan bijvoorbeeld betekenen:  
  • Klopt dit wel? 
  • Kun je dit uitleggen? 
  • Is er nog een (ander) antwoord mogelijk? 
  • Kun je hier wat meer over vertellen? 
  • … 
2. Vraagtekens plaatsen: leerlingen bekijken in twee- of drietallen elkaars werk en zetten er vraagtekens bij. 
3. Vraagtekens verwerken: leerlingen krijgen hun werk terug en bepalen per vraagteken of en wat ze daar mee doen. 
4. Uitwisselen: eventueel kun je nog (klassikaal) uitwisselen over de geplaatste vraagtekens en wat leerlingen daar mee hebben gedaan.


Wil je meer weten over samenwerkend leren of ben je geïnteresseerd in meer activerende werkvormen? Bestel dan het boek Effectief leren of schrijf je in voor een van de online themasessies of leergangen van OnderwijsArena. Volgende week lees je hier meer over hoe je met een aandachts-richter je les op een pakkende manier kunt starten.