40 weken Effectief leren #03: De 4 vragen van Perkins

De 4 vragen van Perkins

Betekenis geven aan de leerstof is een van de zes sleutelbegrippen voor effectief leren. Een manier om betekenis te geven aan leerstof is door leerlingen te laten weten wat ze hebben aan bepaalde kennis en vaardigheden. Perkins (1986) formuleerde een aantal vragen die jou als docent bij de voorbereiding van je les kunnen helpen om meer betekenis te geven aan de leerstof.



Enigszins vrij en praktisch vertaald:

  • Bij welke voorkennis en ervaringen van leerlingen sluit dit lesdoel aan?
  • Welke vragen moet ik stellen om dat te weten te komen?
  • Hoe is zinvol gebruik door leerlingen van dit lesdoel op korte termijn mogelijk?
  • Voor welke andere vakken/thema’s is dit lesdoel ondersteunend?
  • Komt dit lesdoel voort uit beroepseisen? Zo ja, hoe kan ik dat zichtbaar maken voor leerlingen?
  • Is dit lesdoel voornamelijk voor het examen? Als dat zo is, zeg dat dan tegen leerlingen en behandel de stof overeenkomstig doelgericht.
Deze vragen kunnen je bij de voorbereiding van je les mogelijk helpen om te bedenken waarom sommige kennis of sommige vaardigheden leerlingen niet of wel aanspreken, en waar mogelijkheden en moeilijkheden zitten bij het aanleren daarvan. Welke onderwerpen en thema’s staan er de komende week op het programma? Hoe zou jij voor die onderwerpen en thema’s bovenstaande vragen beantwoorden?


> Meer weten over effectief leren, betekenis geven aan leerstof en de vragen van Perkins? Bestel dan het boek Effectief leren of schrijf je in voor een van de online themasessies of leergangen van OnderwijsArena. Volgende week lees je hier meer over het sleutelbegrip ‘individuele aanspreekbaarheid’.



#OnderwijsArena #onderwijs #leren #onderwijzen #school #effectiefleren #samenscholen #professionaliseren #voortgezetonderwijs #VO #basisonderwijs #PO #middelbaarberoepsonderwijs #MBO