Zelfstandig leren kun je niet zelfstandig leren...

Inhoud

๐—ญ๐—ฒ๐—น๐—ณ๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ถ๐—ด ๐—น๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป ๐—ธ๐˜‚๐—ป ๐—ท๐—ฒ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐˜‡๐—ฒ๐—น๐—ณ๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ถ๐—ด ๐—น๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป
Voor deze themasessie gebruiken we het boek ๐—”๐—ฐ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐—ณ ๐—ฒ๐—ป ๐˜€๐—ฎ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ ๐—น๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป, dat Michel van Ast met Otto de Loor en Lambrecht Spijkerboer schreef, als onderlegger.

โ€œ๐˜๐˜ต ๐˜ช๐˜ด ๐˜ด๐˜ต๐˜ณ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฆ ๐˜ต๐˜ฉ๐˜ข๐˜ต ๐˜ธ๐˜ฆ ๐˜ฆ๐˜น๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ค๐˜ต ๐˜ด๐˜ต๐˜ถ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ต๐˜ด ๐˜ต๐˜ฐ ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ข๐˜ณ๐˜ฏ ๐˜บ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฅ๐˜ฐ๐˜ฎ ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ข๐˜ค๐˜ฉ ๐˜ต๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฎ ๐˜ต๐˜ฐ ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ข๐˜ณ๐˜ฏ.โ€ - Donald Norman

De vraag die in deze themasessie centraal staat is: wat willen we dat leerlingen/studenten leren, waar willen we ze dat leren en hoe kunnen we ze dat leren? Om te beginnen maken we onderscheid tussen:
1๏ธโƒฃ zelf werken
2๏ธโƒฃ zelfstandig werken
3๏ธโƒฃ zelfstandig leren
4๏ธโƒฃ zelfverantwoordelijk leren

Tijdens deze themasessie werken we aan bovenstaande vragen, aan de ๐—บ๐—ฒ๐˜๐—ฎ๐—ฐ๐—ผ๐—ด๐—ป๐—ถ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฑ๐—ถ๐—ด๐—ต๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐Ÿ”Ž oriรซnteren, 
๐Ÿ“… plannen, ๐Ÿ“ˆ monitoren en ๐Ÿค” evalueren
We frissen onze kennis op over ๐˜‡๐—ฒ๐—น๐—ณ๐—ฟ๐—ฒ๐—ด๐˜‚๐—น๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ en gebruiken de vijf effectieve ๐—น๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ฎ๐˜๐—ฒ๐—ด๐—ถ๐—ฒรซ๐—ป retrieval practice, spaced practice, interleaving, testing effect en self explanation om leerlingen/studenten te leren meer zelfstandig te leren.