Doelstelling
Aan het einde van deze themasessie:
- heb je een aantal digitale toepassingen ervaren;
- weet je hoe je die toepassingen effectief kunt inzetten;
- kun je een werkvorm met digitale toepassingen voor je eigen onderwijs voorbereiden.
Inhoud
"A fool with a tool is still a fool," is een bekend gezegde. Het is een illusie om te denken dat de inzet van ICT als vanzelfsprekend leidt tot beter onderwijs. Maar er zijn wel aanwijzingen dat de inzet van ICT goed onderwijs kan versterken. Er zijn alleen zoveel verschillende ICT-toepassingen dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet.
In deze themasessie maak je kennis met een aantal krachtige en veelgebruikte digitale toepassingen die je op meerdere momenten in en buiten je les kun inzetten. Toepassingen die niet al te veel ICT-vaardigheden van jou vragen en die met een relatief korte voorbereidingstijd zorgen voor meer interactie, meer activiteit en meer zichtbaarheid van leren en denken in je les.
Ben je meer geïntereseerd in de didactiek achter de inzet van ICT in je les, schrijf je dan ook in voor de andere 'Effectief leren met ICT'-sessies Interactie en Samenwerkend leren.
Digitale didactiek
Steeds meer leerlingen beschikken over een apparaat. In veel gevallen wordt dat apparaat zelfs door de school beschikbaar of verplicht gesteld. Dat vraagt specifieke competenties van leraren; naast vakspecifieke en didactische ook technische vaardigheden. Maar de echte uitdaging is het combineren van die drie componenten, vakinhoud, didactiek en technologie, tot goed onderwijs.
In 2016 verscheen Kleppen dicht!, een onderbouwd en praktisch boek over de effectieve inzet van ICT in het onderwijs vanuit de visie: start met de klep dicht, zorg voor goed onderwijs en ga dan op zoek naar waar ICT iets kan toevoegen. Immers: "technology can amplify great teaching, but great technology doesn’t replace poor teaching". Kleppen dicht! vormt de basis voor deze sessie. Wil je meer weten over dit boek, kijk dan op www.kleppendicht.nl of ga naar de website van Uitgeverij Pica.
Bij jou op school?
Via het inschrijfformulier kun je je inschrijven voor deze themasessie. Staat de themasessie niet meer op de agenda of wil je deze op jouw school aanbieden? Bijvoorbeeld op een studiedag. Dat kan natuurlijk ook. Een van de docent/trainers van OnderwijsArena komt dan naar jouw school, wanneer het jullie past, voor een themasessie van 2,5 tot 3 uur of voor een of meerdere workshops van 1 tot 2 uur. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.
Practice what you preach
Onze themasessies zijn zo vormgegeven dat inhoud en vorm naadloos op elkaar aansluiten.
Morgen direct toepasbaar
Onze themasessie zijn goed onderbouwd, maar tegelijkertijd ook heel praktisch en concreet.
Leren door ervaren en zelf doen
In onze themasessies ervaar en leer je hoe jij het zelf kunt doen in jouw eigen onderwijs.