Doelstelling
Aan het einde van deze themasessie:
- ken je de criteria waaraan goed digitaal leermateriaal voldoet;
- kun je deze criteria gebruiken om zelf een arrangement samen te stellen;
- heb je een goed beeld bij diverse soorten leermateriaal en arrangementen;
- kun je digitaal leermateriaal op een effectieve manier inzetten in je eigen onderwijs;
- heb je zelf een leerarrangement gemaakt, waarmee jouw leerlingen aan de slag kunnen.
Inhoud
Als alle leerlingen een eigen apparaat hebben, ligt het voor de hand om digitaal leermateriaal te gebruiken. Een PDF van het boek maakt echter onvoldoende gebruik van het feit dat het wordt aangeboden op een apparaat. Maar er is online veel open, digitaal leermateriaal te vinden dat je op eenvoudige manier naar je hand kunt zetten. Je moet dan wel weten waar je dat materiaal kunt vinden, welke toepassingen je kunt gebruiken om het te arrangeren, maar ook hoe je die arrangementen goed kunt inzetten zodat het leerlingen ondersteunt meer of beter te leren.
In deze bijeenkomst gaan we aan de slag met het zoeken en vinden maar ook met het ontwikkelen en arrangeren van digitaal leermateriaal. We bepalen samen waar goed leermateriaal aan voldoet en op welke wijze je het kunt inzetten in je eigen onderwijs. We leggen de nadruk op het gebruiken van bestaande (open) content.
Aan het einde van deze bijeenkomst heb je een helder beeld bij de diverse soorten leermateriaal en leerarrangementen, weet je hoe je dit kunt inzetten en heb je, een beetje afhankelijk van de beschikbare tijd, ook zelf een arrangement gemaakt dat je met je eigen leerlingen uit kunt proberen.
Cognitieve Theorie voor Multimediaal Leren (CTML)
Als je aan de slag gaat met het vinden, arrangeren en maken van digitaal leermateriaal, dan is het handig om kennis te nemen van de CTML. Deze theorie bestaat uit een aantal ontwerpprincipes die ervoor kunnen zorgen dat de kennis en vaardigheden die jij over wilt brengen ook daadwerkelijk beklijven. De ontwerpprincipes gaan onder andere over de verhoudingen tussen tekst en beeld en over het gebruik van audio. Door rekening te houden met de principes van de CTML worden digitale leerarrangementen beter en zijn die effectiever in te zetten.
Bij jou op school?
Via het inschrijfformulier kun je je inschrijven voor deze themasessie. Staat de themasessie niet meer op de agenda of wil je deze op jouw school aanbieden? Bijvoorbeeld op een studiedag. Dat kan natuurlijk ook. Een van de docent/trainers van OnderwijsArena komt dan naar jouw school, wanneer het jullie past, voor een themasessie van 2,5 tot 3 uur of voor een of meerdere workshops van 1 tot 2 uur. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.
Practice what you preach
Onze themasessies zijn zo vormgegeven dat inhoud en vorm naadloos op elkaar aansluiten.
Morgen direct toepasbaar
Onze themasessie zijn goed onderbouwd, maar tegelijkertijd ook heel praktisch en concreet.
Leren door ervaren en zelf doen
In onze themasessies ervaar en leer je hoe jij het zelf kunt doen in jouw eigen onderwijs.