In deze themasessie verkennen we het (wetenschappelijk onderbouwde) gedachtegoed achter didactisch coachen. Je maakt kennis met de basisbeginselen en krijgt concrete handvatten aangereikt voor in jouw eigen klas. Handvatten gericht op het stellen van de juiste, ondersteunende vragen, gericht op het geven van aanwijzingen als dat echt nodig is en gericht op het geven van de juiste feedback op het juiste moment.
Aan het einde van deze themasessie:
De docent als coach, dat klinkt vaak een beetje zweverig. Maar niets is vaag of zweverig aan didactisch coachen. Het is een didactische aanpak van vragen stellen en aanwijzingen en feedback geven aan leerlingen gericht op leren. Heel praktisch en concreet vanuit de gedachte dat dat begint bij het hebben van hoge verwachtingen van leerlingen. In het gelijknamige boek schrijven Voerman en Faber (2018) dat leerlingen die les krijgen van leraren die hoge verwachtingen van hen hebben beter presteren dan andere leerlingen. Maar het is natuurlijk niet voldoende om dat alleen maar uit te spreken. Leraren met hoge verwachtingen van hun leerlingen:
Practice what you preach
Onze themasessies zijn zo vormgegeven dat inhoud en vorm zo veel mogelijk op elkaar aansluiten.
Morgen direct toepasbaar Onze themasessies zijn goed onderbouwd, maar tegelijkertijd ook heel praktisch en concreet. Je kunt er meteen mee aan de slag.
Leren door ervaren en zelf doen In onze activerende themasessies ervaar en leer je hoe jij het zelf kunt doen in jouw eigen onderwijs.
Geïnteresseerd in Didactisch coachen: de juiste steun op het juiste moment? Vul hieronder je gegevens in en verstuur het formulier.