Werken vanuit leerdoelen en succescriteria

Iets voor jou?

 Je toont je de lesdoelen altijd aan het begin van je les, maar wat levert dat precies op? Werken vanuit leerdoelen en succescriteria geeft richting, maakt verwachtingen helder en helpt jou én je leerlingen bewuste keuzes maken over wat er geleerd wordt – en hoe. Het maakt leren transparanter, waardoor leerlingen meer eigenaarschap voelen en gerichter kunnen werken. Het geeft jou de vrijheid om keuzes te maken die passen bij jouw onderwijsvisie, in plaats van klakkeloos de methode te volgen. Bovendien helpt het je om beter in te spelen op verschillen tussen leerlingen. En eerlijk is eerlijk: het geeft ook gewoon meer voldoening als je weet dat elke les bijdraagt aan het behalen van die leerdoelen.

Inhoud

Wil je meer invloed op je eigen onderwijsprogramma, in plaats van gewoon de methode te volgen? Dan is werken vanuit leerdoelen en succescriteria zeker iets voor jou. De leerdoelen vormen de basis om je onderwijs vorm te geven en het maakt voor leerlingen heel duidelijk wat van ze wordt verwacht. Ze hoeven dan niet meer te schrikken van de toets of eindopdracht! Daarbij is van belang dat je leerdoelen én succescriteria expliciet maakt voor leerlingen, zorgt dat leerlingen de leerdoelen begrijpen en leerlingen helpt inzien hoeveel dichter ze bij een doel zijn gekomen.  

In deze bijeenkomst ga je na wat leerdoelen en succescriteria jou en je leerlingen opleveren, krijg je handvatten om dit vorm te geven en je ontvangt een stappenplan om tijdens en ook na de workshop aan de slag te gaan.

We doorlopen het hele proces van heldere leerdoelen formuleren tot en met het vormgeven van een les: een les die optimaal gericht is op het behalen van gestelde doelen door een leerling. Er wordt aandacht besteed aan het maken van weloverwogen didactische keuzes en keuzes rondom leermaterialen.  

Doelstelling

Aan het einde van deze themasessie:

  • weet je wat werken met leerdoelen en succescriteria jou en je leerlingen oplevert;
  • kun je leerdoelen en succescriteria op leerlingniveau formuleren;
  • maak je bewuste keuzes in didactiek en leermaterialen die aansluiten bij je leerdoelen;
  • heb je een lesontwerp gemaakt op basis van heldere leerdoelen.

Practice what you preach

Onze themasessies zijn zo vormgegeven dat inhoud en vorm zo veel mogelijk op elkaar aansluiten.

Morgen direct toepasbaar
Onze themasessies zijn goed onderbouwd, maar tegelijkertijd ook heel praktisch en concreet. Je kunt er meteen mee aan de slag.

Leren door ervaren en zelf doen
In onze activerende themasessies ervaar en leer je hoe jij het zelf kunt doen in jouw eigen onderwijs.

Startdatum

ma 15-09-2025 15:00 - 17:00
Online

Trainers