Er zijn veel definities voor het begrip leren. Onder andere Hofstadter (2014) beschrijft leren als “het voortdurende proces van het zoeken naar en construeren van analogieën tussen de nieuwe informatie of ervaring en reeds aanwezige kennis en het voortdurend ordenen en herordenen daarvan in voor ons betekenisvolle categorieën.” Dat klinkt ingewikkeld, vind je niet? Maar leren is ook ingewikkeld. Net als lesgeven. Om effectief leren in de les vorm te geven zijn er zes sleutelbegrippen van belang:
De mate waarin jij als docent in staat bent om deze sleutelbegrippen in de les te realiseren zijn bepalend voor het leren van jouw leerlingen. Het zijn de zes sleutelbegrippen voor effectief leren. Op welk sleutelbegrip ga jij de komende week (meer) letten in je lessen? En hoe ga je dat doen?
Meer weten over de 6 sleutelbegrippen van Effectief leren? Bestel dan het boek Effectief leren of schrijf je in voor één van de online themasessies of leergangen van OnderwijsArena. Volgende week lees je hier meer over het sleutelbegrip ‘betekenis geven aan de leerstof’.