Slim organiseren met AI: gedifferentieerd materiaal dat wérkt in jouw klas

Iets voor jou?

Je wilt al langer differentiëren op een manier die haalbaar is. Niet nóg meer voorbereiden, maar slimmer organiseren. Je ziet dat sommige leerlingen/studenten echt gebaat zijn bij een andere aanpak of een ander tempo. Tegelijkertijd loop je ertegenaan dat het maken van al dat extra materiaal veel tijd kost. Maar nu is er AI, de onvermoeibare sparringpartner voor elke docent. Dat wist jij al, maar je hebt wat extra tips nodig om het materiaal te maken dat jij nodig hebt. In deze sessie krijg je inspiratie, je ziet hoe het werkt en je maakt een eerste opzet voor materiaal dat past bij jouw eigen vak en klas. 

Inhoud

In deze themasessie ga je ontdekken hoe je met behulp van AI gedifferentieerd materiaal maakt dat past bij jouw leerlingen of studenten en jouw lesdoelen. Niet alleen maar het theoretische verhaal over effectief differentiëren, maar ook concrete voorbeelden ter inspiratie voor jouw onderwijspraktijk. Je werkt aan een echte les of opdracht voor jouw vak. Aan het einde van de sessie heb je iets in handen waar je morgen mee verder kunt.

We beginnen met een korte verheldering van wat organisatorisch differentiëren is en hoe het zich verhoudt tot andere manieren van differentiëren. Daarna kijken we naar vier praktische manieren waarmee je verschillen in niveau, interesse, aanpak of eindproduct slim kunt organiseren. Vervolgens laten we stap voor stap zien hoe AI je kan ondersteunen bij het maken van varianten van opdrachten, routes of instructies. Je krijgt voorbeelden, korte demonstraties en handzame prompts waarmee je zelf aan de slag kunt. Daar begin je al mee tijdens deze sessie, zodat je direct bij de trainer terecht kunt met je vragen. Je haalt ook nog extra inspiratie uit het materiaal waar de overige deelnemers aan gewerkt hebben. 

Doelstelling

Aan het einde van deze themasessie:

  • herken je de vier vormen van organisatorisch differentiëren en weet je welke voor jouw praktijk relevant is;
  • kun je AI inzetten om varianten van opdrachten, routes, instructies of eindproducten te maken;
  • heb je een concreet (idee voor) gedifferentieerd lesmateriaal waar jouw klas behoefte aan heeft.

Practice what you preach

Onze themasessies zijn zo vormgegeven dat inhoud en vorm zo veel mogelijk op elkaar aansluiten.

Morgen direct toepasbaar
Onze themasessies zijn goed onderbouwd, maar tegelijkertijd ook heel praktisch en concreet. Je kunt er meteen mee aan de slag.

Leren door ervaren en zelf doen
In onze activerende themasessies ervaar en leer je hoe jij het zelf kunt doen in jouw eigen onderwijs.