Iets voor jou?
Je stelt een vraag in de klas. Er wordt geknikt. Of gezwegen. En jij twijfelt: hebben ze het nou begrepen, of durft niemand iets te zeggen?
Soms voelt vragen stellen als vissen in troebel water. Terwijl het zo’n krachtig instrument kan zijn. Tenminste, als je het goed weet te gebruiken.
Inhoud
In deze MeesterLezing ontdek je hoe je met slimme, doelgerichte vragen het denken van leerlingen of studenten zichtbaar maakt én verdiept. Geen vragen voor de vorm, maar vragen die iets openbreken.
We gaan aan de slag met:
👉 De drie lagen van vragen: van basis naar verdieping en transfer
👉 Het koppelen van vragen aan leerdoelen via OBIT (Onthouden, Begrijpen, Integreren, Toepassen)
👉 Vragen als scaffolds: hoe begeleid je denkstappen zonder het over te nemen?
👉 Diagnostische en reflectieve vragen (bijvoorbeeld binnen formatief handelen)
👉 Werkvormen met vragen in de hoofdrol
Je leert hoe je vragen stelt die leerlingen niet alleen activeren, maar ook helpen om hun eigen denken onder woorden te brengen. Zodat jij ziet waar ze zitten en zij ook.
Na deze MeesterLezing...
...weet je hoe je vragen inzet om te sturen op denken, leren zichtbaar te maken en leerlingen of studenten zelf aan het denken te krijgen. Niet meer vragen om te controleren, maar om te coachen.
Belangrijk om te weten
Een MeesterLezing duurt ca. 60 minuten. We werken met WebinarGeek. Jij bent niet in beeld. Je schrijft je in en bepaalt zelf of je er live bij bent, of dat je het terugkijkt op een moment dat jou past. Ben je er live bij, dan kun je ook direct vragen stellen. Kijk je terug, dan kan dat ook. Jouw vraag komt dan in onze mailbox en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.