Je kent ze vast: leerlingen die pagina’s vol markeren of een tekst meerdere keren doorlezen, in de hoop dat het blijft hangen. Herkenbaar? Uit onderzoek weten we dat deze strategieën nauwelijks effect hebben op leren – en toch gebruiken we ze zelf soms ook nog. Maar wat werkt dan wél? En hoe vertaal je dat naar jouw lessen? Daar gaan we in deze themasessie mee aan de slag.
We beginnen bij de basis: hoe werkt het brein tijdens het leren? De vergeetcurve komt natuurlijk voorbij – en je zult merken dat het niet alleen gaat om weten wat die is, maar vooral om weten hoe je hem kunt inzetten. Daarna verkennen we vijf bewezen effectieve leerstrategieën die je direct kunt gebruiken in je lessen én kunt doorgeven aan je leerlingen. Je ontdekt hoe je deze strategieën kunt verweven in je lesplanning, zodat leren niet pas start bij het maken van een toets, maar al in jouw klas. Je gaat zelf aan de slag om één van je aankomende lessen te verrijken met deze aanpak – een mooie manier om de kennis meteen stevig in je geheugen te verankeren.
Aan het einde van deze themasessie:
Practice what you preach
Onze themasessies zijn zo vormgegeven dat inhoud en vorm zo veel mogelijk op elkaar aansluiten.
Morgen direct toepasbaar Onze themasessies zijn goed onderbouwd, maar tegelijkertijd ook heel praktisch en concreet. Je kunt er meteen mee aan de slag.
Leren door ervaren en zelf doen In onze activerende themasessies ervaar en leer je hoe jij het zelf kunt doen in jouw eigen onderwijs.
Geïnteresseerd in Leerstrategieën aanleren en gebruiken? Vul hieronder je gegevens in en verstuur het formulier.