Start sterk! Ontwerp een activerende lesopening

Iets voor jou?

Herken je dit? Je staat klaar om te beginnen, maar wachtend tot het stil is glipt er al kostbare tijd weg. Of je start met een uitleg, maar merkt dat de helft nog niet écht aan boord is. Die eerste minuten van je les zijn goud waard – en te vaak verdampen ze. In deze sessie ontdek je hoe je studenten vanaf seconde één actief mee krijgt.

Inhoud

We verkennen de kern van activerende didactiek en wat dat betekent voor de start van je les. We behandelen enkele praktische werkvormen die energie en focus brengen, zonder al te ingewikkelde voorbereiding. Je ervaart ze direct, zodat je weet welke werkvorm bij jou past. Dan gaan we aan de slag: je past de werkvorm(en) aan op jouw vak en werkt aan een opzet voor een lesstart die in jouw klas werkt. 

Doelstelling

Aan het einde van deze themasessie:

  • weet je wat de kernaspecten zijn van activerende didactiek;
  • heb je meerdere werkvormen in handen voor een krachtige lesstart;
  • ligt er (een opzet voor) een activerende opening van jouw eigen les;
  • kun je leerlingen vanaf de eerste minuut actief betrekken.

Practice what you preach

Onze themasessies zijn zo vormgegeven dat inhoud en vorm zo veel mogelijk op elkaar aansluiten.

Morgen direct toepasbaar
Onze themasessies zijn goed onderbouwd, maar tegelijkertijd ook heel praktisch en concreet. Je kunt er meteen mee aan de slag.

Leren door ervaren en zelf doen
In onze activerende themasessies ervaar en leer je hoe jij het zelf kunt doen in jouw eigen onderwijs.