MeesterLezing: Zelfstandig leren kun je niet zelfstandig leren

Inhoud

๐—ญ๐—ฒ๐—น๐—ณ๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ถ๐—ด ๐—น๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป ๐—ธ๐˜‚๐—ป ๐—ท๐—ฒ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐˜‡๐—ฒ๐—น๐—ณ๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ถ๐—ด ๐—น๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป
Voor deze MeesterLezing gebruikt Michel het boek ๐—”๐—ฐ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐—ณ ๐—ฒ๐—ป ๐˜€๐—ฎ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ ๐—น๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป, dat hij met Otto de Loor en Lambrecht Spijkerboer schreef, als onderlegger. Hij praat je in een uurtje bij. Wil je zelf aan de slag met dit thema? Volg dan de themasessie.

โ€œ๐˜๐˜ต ๐˜ช๐˜ด ๐˜ด๐˜ต๐˜ณ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฆ ๐˜ต๐˜ฉ๐˜ข๐˜ต ๐˜ธ๐˜ฆ ๐˜ฆ๐˜น๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ค๐˜ต ๐˜ด๐˜ต๐˜ถ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ต๐˜ด ๐˜ต๐˜ฐ ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ข๐˜ณ๐˜ฏ ๐˜บ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฅ๐˜ฐ๐˜ฎ ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ข๐˜ค๐˜ฉ ๐˜ต๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฎ ๐˜ต๐˜ฐ ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ข๐˜ณ๐˜ฏ.โ€ - Donald Norman

De vraag die in deze MeesterLezing centraal staat is: wat willen we dat leerlingen/studenten leren, waar willen we ze dat leren en hoe kunnen we ze dat leren? Om te beginnen maken we onderscheid tussen:
1๏ธโƒฃ zelf werken
2๏ธโƒฃ zelfstandig werken
3๏ธโƒฃ zelfstandig leren
4๏ธโƒฃ zelfverantwoordelijk leren

Michel gaat in op de ๐—บ๐—ฒ๐˜๐—ฎ๐—ฐ๐—ผ๐—ด๐—ป๐—ถ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฑ๐—ถ๐—ด๐—ต๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐Ÿ”Ž oriรซnteren, ๐Ÿ“… plannen, ๐Ÿ“ˆ monitoren en ๐Ÿค” evalueren
Hij frist onze kennis op over ๐˜‡๐—ฒ๐—น๐—ณ๐—ฟ๐—ฒ๐—ด๐˜‚๐—น๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ en gebruiken de vijf effectieve ๐—น๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ฎ๐˜๐—ฒ๐—ด๐—ถ๐—ฒรซ๐—ป retrieval practice, spaced practice, interleaving, testing effect en self explanation om leerlingen/studenten te leren meer zelfstandig te leren. Bij deze MeesterLezing hoort ook een Themasaessie. In deze themasessie ga je zelf aan de slag met de aspecten van het aanleren van zelfstandig leren. 

We nemen deze MeesterLezing op, dus als je er niet bij kunt zijn, kun je je nog steeds aanmelden. Je ontvangt dan de terugkijklink in je dashboard.