De kans is groot dat je tijdens jouw lerarenopleiding het boek Effectief leren hebt gebruikt. Maar wist je dat dit werk regelmatig wordt herzien? Terecht, want we weten steeds beter wat de voorwaarden zijn van goed, effectief onderwijs. In deze MeesterLezing van 1 uur wordt je kennis opgefrist door Michel van Ast, die het boek Effectief leren: de docent als regisseur (2024) samen met Lambrecht Spijkerboer en Otto de Loor schreef. Kun je er niet live bij zijn? Geen probleem! Meld je aan en kijk dan later de opname terug.
Iedereen leert. Altijd en overal. De snelheid waarmee kinderen en jongeren zich in hun vrije tijd bepaalde vaardigheden eigen maken is fascinerend. Maar hoe anders is dat soms op school. Daar is de snelheid en effectiviteit van leren vaak veel minder. Die hangt sterk af van de didactische benadering en het pedagogische klimaat. Als regisseur van het leren heb jij een belangrijke rol. Dat is in praktijk niet altijd even gemakkelijk, want lesgeven is een complex vak.Als er een goed recept bestond voor effectief leren, dan waren dit de zes benodigdheden:
Hoe goed docenten deze belangrijke begrippen in hun lessen kunnen toepassen, bepaalt hoe goed leerlingen leren. Deze begrippen zijn essentieel voor effectief leren. Om ze goed in te bouwen, is een goede lesvoorbereiding of lesontwerp nodig.
Geïnteresseerd in MeesterLezing: Effectief leren, de docent als regisseur? Vul hieronder je gegevens in en verstuur het formulier.