Leren zichtbaar maken met digitale leerlingproducten

Iets voor jou?

In deze sessie krijg je inspiratie voor creatieve (digitale) alternatieven om leerstof te verwerken en te werken aan toekomstgerichte vaardigheden. Ook de instructie, begeleiding, beoordeling en feedback komen aan bod. Kortom: een totaalpakket om het leren zichtbaar te maken en om te kunnen differentiëren.

Doelstelling

Aan het einde van deze themasessie:

  • weet je welke soorten leerlingproducten er zijn;
  • kun je leerlingen of studenten begeleiden bij het verwerken van leerstof m.b.v. een digitaal leerlingproduct;
  • heb je een idee hoe je dit kunt inzetten in je eigen onderwijs;
  • heb je een opdracht die je "morgen" in je eigen onderwijs in kunt zetten.

Inhoud

In deze themasessie ervaar je hoe het voor leerlingen of studenten is om een verwerkingsopdracht te maken in de vorm van een digitaal product. We kijken ook naar hoe we dergelijke producten kunnen beoordelen, bijvoorbeeld met behulp van rubrics en de daarbijbehorende feedback. Daarnaast besteden we aandacht aan het maken van een goede opdracht: hoe zorg je er al in de instructie voor dat leerlingen/studenten weten wat ze moeten doen en hoe en waar zij terecht kunnen voor hulp?

Het inzetten van ICT betekent gelukkig niet dat je zelf een ICT-expert hoeft te zijn. Het is juist interessant om leerlingen en studenten de kans te geven hun leren te verwerken met behulp van (nieuwe) online of digitale toepassingen. Als je leerlingen iets meer verantwoordelijkheid geeft bij de inzet van ICT en als je aandacht hebt voor het geven en ontvangen van constructieve (peer)feedback, dan heeft dat effect op de leerlingbetrokkenheid en het gevoel van eigenaarschap voor het eigen leren.

Je hebt tijd om niet alleen te experimenteren met een voor mogelijk interessante toepassing, maar ook om een opdracht te ontwikkelen die je ‘morgen’ aan jouw leerlingen of studenten kunnen geven. Zo ontdek je digitale manieren om leerstof op een andere manier te verwerken en zichtbaar te maken. 

Practice what you preach

Onze themasessies zijn zo vormgegeven dat inhoud en vorm zo veel mogelijk op elkaar aansluiten.

Morgen direct toepasbaar
Onze themasessies zijn goed onderbouwd, maar tegelijkertijd ook heel praktisch en concreet. Je kunt er meteen mee aan de slag.

Leren door ervaren en zelf doen
In onze activerende themasessies ervaar en leer je hoe jij het zelf kunt doen in jouw eigen onderwijs.