Digitaal toetsen

Doelstelling

Aan het einde van deze themasessie:  

  • weet je waar je aan moet denken bij het structureel invoeren van digitaal toetsen in jouw eigen onderwijs;  
  • kun je onderscheid maken tussen het ontwikkelen van toetsitems en het samenstellen van toetsen;  
  • ken je de uitgangspunten voor een goede digitale toetsvraag en kun je die toepassen bij het ontwikkelen van vragen;  
  • weet je hoe je resultaten van digitale toetsen kunt gebruiken om je onderwijs te verbeteren.

Inhoud

Mensen die zeggen dat je met ICT tijd kunt besparen, moet je misschien een beetje wantrouwen. Het voorbeeld dat daarbij veelal genoemd wordt is digitaal toetsen. Want dan hoef je niet meer zelf na te kijken, wordt dan gezegd. Maar digitaal toetsen een structurele plaats geven in jouw onderwijs, of nog beter in het onderwijs van jouw team, sectie of hele school, heeft veel voeten in de aarde. Maar tijd is niet het enige dat digitaal toetsen zou kunnen opleveren. Een beter inzicht in de voortgang van leerlingen en een goede analyse van de toetsen en toetsvragen zijn misschien wel veel waardevoller.  

In deze themasessie leer je wat er allemaal komt kijken bij het meer structureel implementeren van digitale toetsen in jouw onderwijs. Van het inrichten van een veilige toetsomgeving tot het organiseren van de afname. Maar ook het ontwerpen van goede toetsvragen komt aan de orde. Immers, jij en jouw leerlingen moeten iets kunnen leren van de antwoorden en de resultaten.

Digitaal toetsen

Het digitaal afnemen van toetsen heeft veel voordelen. Misschien dat het hier en daar wat nakijkwerk kan besparen, maar veel belangrijker: het geeft een goed inzicht in de voortgang van leerlingen. Bovendien verzamel je veel data waardoor je een goede analyse kunt maken van verschillende toetsvragen en toetsen. Tegelijkertijd is het goed implementeren van digitaal toetsen geen sinecure. Het heeft nogal wat voeten in de aarde. Kennisnet (2018) ontwikkelde een handige checklist om na te gaan of jouw school er klaar voor is:  

  • Is er digitaal toetsbeleid en zijn de rollen helder?  
  • Zijn de devices op orde en is ons wifi-netwerk geschikt?  
  • Is de toetsomgeving veilig en kunnen de leerlingen niet spieken?  
  • Weten we wat we moeten doen als er iets misgaat?  
  • Krijgen de leerlingen een toets op hun niveau en hebben de leerlingen zich kunnen voorbereiden?  
  • Is de toetsruimte geschikt en kan beeld en geluid worden afgespeeld en aangepast?


Bij jou op school?

Via het inschrijfformulier kun je je inschrijven voor deze themasessie. Staat de themasessie niet meer op de agenda of wil je deze op jouw school aanbieden? Bijvoorbeeld op een studiedag. Dat kan natuurlijk ook. Een van de docent/trainers van OnderwijsArena komt dan naar jouw school, wanneer het jullie past, voor een themasessie van 2,5 tot 3 uur of voor een of meerdere workshops van 1 tot 2 uur. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Practice what you preach

Onze themasessies zijn zo vormgegeven dat inhoud en vorm naadloos op elkaar aansluiten.

Morgen direct toepasbaar
Onze themasessie zijn goed onderbouwd, maar tegelijkertijd ook heel praktisch en concreet.

Leren door ervaren en zelf doen
In onze themasessies ervaar en leer je hoe jij het zelf kunt doen in jouw eigen onderwijs.

Agenda

Geen aankomende activiteiten... Deze themasessie bij jou op school?