Blended onderwijs ontwerpen (COG)

Leergang Blended onderwijs ontwerpen (COG)

Blended onderwijs is een mengvorm van face-to-face en ict-gebaseerde onderwijsactiviteiten, leermaterialen en tools. Wil jij daar mee aan de slag? Wil je een deel van jouw lessen vervangen door online lessen? Wil je leren en lesgeven op afstand combineren met fysieke lessen? Wil je tegelijkertijd leerlingen in jouw klas en leerlingen op afstand op een goede manier lesgeven en begeleiden? Dan vraagt dat om een aantal aanpassingen van jouw onderwijs: denk dan niet in lessen, maar denk in leeractiviteiten. Vanuit de principes voor effectief leren ga je daar in deze leergang mee aan de slag. Je herontwerpt (een deel van) jouw onderwijs om te komen tot een goede afstemming tussen fysiek en online, tussen synchroon en asynchroon en tussen alleen, in groepen en in de hele klas.

Leerdoelen

In deze leergang:

  • maak je kennis met verschillende scenario's voor blended onderwijs;
  • leer je principes voor effectief lesgeven en leren toepassen op blended onderwijs;
  • pas je (een deel van) jouw onderwijs aan tot een blended variant.

Data en tijden

De leergang bestaat uit vijf online bijeenkomsten:

  • 4 februari - 09:00 - 12:30 uur
  • 18 februari - 09:00 - 12:30 uur
  • 1 maart - 09:00 - 12:30 uur
  • 11 maart - 09:00 - 12:30 uur
  • 25 maart - 09:00 - 12:30 uur

Achtergrond

De principes van effectief leren en didactiek zijn voor blended onderwijs niet anders dan voor 'gewoon' onderwijs. Toch zul je weer naar de tekentafel moeten, omdat blended leren er heel anders uit kan zien. Je kunt je onderwijs op veel verschillende manieren en in meer of mindere mate online organiseren. Dat leidt tot een flink aantal keuzes die je bij het ontwerp ervan moet maken. Denk daarbij niet in lessen, maar in leeractiviteiten. Daar komt nog bij dat blended onderwijs onlosmakelijk verbonden is met technologie. En we hebben in het onderwijs steeds meer technologie tot onze beschikking. Dat maakt het interessant om te kijken welke les- en leeractiviteiten tijd- en plaatsgebonden zijn en welke offline of online aangeboden kunnen worden. Dat is de kern van blended onderwijs: een mengvorm van face-to-face en ict-gebaseerde onderwijsactiviteiten, leermaterialen en tools. Idealiter versterken ze elkaar. Het doel is onderwijs te ontwikkelen dat gebruikmaakt van ict om effectief, efficiënt en flexibel leren voor leerling mogelijk te maken. Met een stijging van het leerrendement en de leerling- en docenttevredenheid tot gevolg.

Dit betekent dat leerlingen leren: 
  • in verschillende contexten: op school, zelfstandig (bijvoorbeeld thuis) en op hun werkplek;
  • afhankelijk van plaats en tijd (face-to-face) en onafhankelijk van plaats en tijd (op afstand);
  • door gebruik te maken van digitale leermiddelen en toepassingen.
Er zijn verschillende aspecten die een rol spelen en keuzes die je per onderdeel kunt maken. Door aan de ‘knoppen’ te draaien, dus verschillende keuzes te maken, ontstaan er verschillende scenario’s voor blended teaching.

Agenda

Geen aankomende activiteiten... Deze themasessie bij jou op school?