Alles in orde? Over pedagogisch klimaat in de klas

Iets voor jou?

Heb jij ook van die dagen dat je meer politieagent dan leraar lijkt? Of dat je voelt dat er iets wringt in de sfeer, waardoor leren niet echt van de grond komt? Orde houden, klassenmanagement, een veilig pedagogisch klimaat – hoe je het ook noemt, zonder een stevige relatie met je leerlingen of studenten kom je niet ver. En toch… het is geen trucje dat je zomaar kopieert. Het is verweven met wie jij bent, als mens én als professional.

In deze sessie onderzoeken we samen wat bewezen werkt, in de praktijk én vanuit de theorie. Niet om allemaal hetzelfde te gaan doen, maar zodat jij kunt ontdekken welke aanpak bij jouw stijl past. Want eerlijk is eerlijk: er is niet één manier om een veilige leeromgeving te bouwen – er is wel jouw manier.

Inhoud

We gaan aan de slag met inzichten uit de theorie én ervaringen uit de praktijk rond klassenmanagement en pedagogisch klimaat. Je onderzoekt welke voorwaarden nodig zijn voor veiligheid en vertrouwen in je klas, en je krijgt concrete handvatten om dat stap voor stap te versterken. We bespreken verschillende stijlen en strategieën, en je reflecteert op je eigen rol en keuzes. Verwacht praktische voorbeelden, uitwisseling met collega’s en ruimte om te onderzoek wat bij jou past.

Doelstelling

Aan het einde van deze themasessie:  

  • weet je wat het belang is van een veilig pedagogisch klimaat;
  • herken je de voorwaarden die daarvoor nodig zijn;
  • heb je concrete handvatten om de theorie naar jouw praktijk te vertalen.

Practice what you preach

Onze themasessies zijn zo vormgegeven dat inhoud en vorm zo veel mogelijk op elkaar aansluiten.

Morgen direct toepasbaar
Onze themasessie zijn goed onderbouwd, maar tegelijkertijd ook heel praktisch en concreet.

Leren door ervaren en zelf doen
In onze themasessies ervaar en leer je hoe jij het zelf kunt doen in jouw eigen onderwijs.