Activerende Didactiek: het zweet op de juiste rug

Iets voor jou?

Wie heeft er aan het einde van de les het zweet op de rug staan? Jij of jouw leerlingen? Het is misschien niet de smakelijkste vorm van beeldspraak, maar wel een heel duidelijke. Als docent heb je natuurlijk meer kennis en ervaring dan je leerlingen, en ze hebben jouw uitleg en instructie vaak hard nodig. Maar dit is niet altijd de beste of de enige manier om hen iets te leren. Daarnaast is het op den duur niet goed voor je motivatie als docent als jij steeds aan het eind van een lesuur bekaf bent, terwijl de leerlingen wat achterover leunden en af en toe een vinger opstaken. Laat staan dat het voor je klas motiverend werkt! Ontdek met deze themasessie dat je met een klein beetje voorbereiding al een groot verschil kunt maken in je lespraktijk. Leerlingen moeten aan de slag met de leerstof, zodat voor jou maar ook voor hen duidelijk wordt wat ze al beheersen en wat nog beter kan. Leren is doen en beleven: kom het ervaren in deze sessie!

Doelstelling

Aan het einde van deze themasessie:  

  • heb je diverse activerende werkvormen ervaren; 
  • heb je handvatten om voor jouw vak meerdere activerende werkvormen in te zetten;
  • heb je voor een van jouw lessen een activerende werkvorm klaar;
  • weet je waar je meer informatie en inspiratie haalt om jouw repertoire verder uit te breiden.

Inhoud

Een leerling leert het meest als hij actief met de leerstof aan de slag gaat. Activerende didactiek is in feite precies dat: effectieve leeractiviteiten organiseren die zorgen dat leerlingen actief met de leerstof aan de slag gaan, zodat het werkgeheugen actief is en er veel wordt geleerd. Leeractiviteiten waarbij leerlingen herhaaldelijk en tegelijkertijd sleutelen aan veel verschillende kenmerken noem je ‘rijk’ (Westhoff, 2009). Voorbeelden van rijke leeractiviteiten zijn ordenen, categoriseren, structureren en abstraheren. Een veelvoorkomende valkuil als je lesgeeft is dat je die activiteiten zelf doet. Je ontneemt leerlingen hiermee in feite een kans om veel en rijk te leren. Kortom, de vraag is: wie heeft er aan het einde van de les het zweet op de rug staan? Gelukkig is er een groot aantal activerende werkvormen waaruit je kunt putten. Laat je inspireren en kies er een die goed bij jou en jouw onderwijs past.

Tijdens de bijeenkomst ervaar je de kracht van activerende didactiek. Je neemt deel aan een aantal gemakkelijk te organiseren werkvormen die weinig voorbereiding vragen, maar een groot effect hebben. Iedere werkvorm bespreken we na en proberen we te koppelen aan de praktijk. Vervolgens ga je er zelf mee aan de slag en ontwerp je onder begeleiding een of meerdere werkvormen die je morgen in jouw eigen klas kunt toepassen. Het is daarom handig om je methode of ander lesmateriaal mee te nemen, zodat je nog effectiever aan de slag kunt tijdens de bijeenkomst.

Practice what you preach

Onze themasessies zijn zo vormgegeven dat inhoud en vorm zo veel mogelijk op elkaar aansluiten.

Morgen direct toepasbaar
Onze themasessies zijn goed onderbouwd, maar tegelijkertijd ook heel praktisch en concreet. Je kunt er meteen mee aan de slag.

Leren door ervaren en zelf doen
In onze activerende themasessies ervaar en leer je hoe jij het zelf kunt doen in jouw eigen onderwijs.

Agenda

Geen aankomende activiteiten... Deze themasessie bij jou op school?