Formatief handelen

Doelstelling

Aan het einde van deze themasessie:  

  • weet je (beter) wat er wordt verstaan onder formatief handelen;  
  • weet je hoe je leerdoelen en succescriteria effectief inzet in de les;
  • weet je hoe je met de juiste vragen het leren snel zichtbaar kunt maken;
  • kun je op een effectieve manier feedback geven die gericht is op verder leren.

Inhoud

Formatief handelen is een proces waarin leerdoelen het uitgangspunt zijn, waarbij de leraar en de leerlingen voortdurend proberen te achterhalen waar de leerlingen staan ten opzichte van die leerdoelen en waarbij zowel de leraar de leerlingen als leerlingen elkaar feedback geven op wat er nodig is om verder te leren. Dat klinkt misschien alsof je alles anders moet gaan doen, maar dat valt mee! In deze sessie word je je bewust van wat je al doet, zodat je je repertoire verder kunt ontwikkelen. Je ervaart enkele concrete voorbeelden van formatief handelen die je meteen kunt toepassen in je eigen onderwijs.

Formatief handelen

Formatief handelen is de tegenhanger van summatief toetsen. Waar summatief toetsen gaat over het verzamelen van informatie, in de meeste gevallen cijfers, als afsluiting van een leerproces, is formatief evalueren veel meer een proces om het leren vorm te geven. Black en Wiliam (2009) spreken van formatief handelen als er bewijsmateriaal van het niveau wordt verzameld, geïnterpreteerd en gebruikt door leraren, leerlingen en hun klasgenoten om beslissingen te nemen over de volgende stappen in het onderwijs. Dat klinkt ingewikkeld, maar waar het in feite om gaat, is dat formatief handelen een proces is waarin leerdoelen het uitgangspunt zijn en centraal staan, waarbij de leraar en de leerlingen voortdurend proberen te achterhalen waar de leerlingen staan ten opzichte van die leerdoelen en waarbij zowel de leraar de leerlingen als de leerlingen elkaar feedback geven op wat er nodig is om verder te leren.

Reacties van andere deelnemers

  • "Inspirerend en praktisch toepasbaar"  
  • "Werkvormen en strategieën die ik morgen in de klas kan gebruiken, dat is krachtig."  
  • "Het verschil tussen formatief toetsen en formatief handelen is mij nu veel helderder. En ik ben nieuwsgieriger geworden."  
  • "Complimenten. Goede opzet/inhoud van de training. Deskundige trainer."

Bij jou op school?

Via het inschrijfformulier kun je je inschrijven voor deze themasessie. Staat de themasessie niet meer op de agenda of wil je deze op jouw school aanbieden? Bijvoorbeeld op een studiedag. Dat kan natuurlijk ook. Een van de docent/trainers van OnderwijsArena komt dan naar jouw school, wanneer het jullie past, voor een themasessie van 2,5 tot 3 uur of voor een of meerdere workshops van 1 tot 2 uur. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Practice what you preach

Onze themasessies zijn zo vormgegeven dat inhoud en vorm naadloos op elkaar aansluiten.

Morgen direct toepasbaar
Onze themasessie zijn goed onderbouwd, maar tegelijkertijd ook heel praktisch en concreet.

Leren door ervaren en zelf doen
In onze themasessies ervaar en leer je hoe jij het zelf kunt doen in jouw eigen onderwijs.

Agenda

Geen aankomende activiteiten... Deze themasessie bij jou op school?