Effectieve feedback

Effectieve feedback

Doelstelling

Aan het einde van deze themasessie:  

  • weet je wanneer het effectief is om feedback te geven;  
  • ken je de verschillende niveaus van feedback;  
  • ken je de uitgangspunten voor goede feedback;  
  • kun je die uitgangspunten toepassen in het geven van feedback aan jouw leerlingen.

Inhoud

Het is een van de krachtigste instrumenten die je hebt als leraar: feedback. Maar lang niet alle feedback is even waardevol. En ook de momenten waarop je effectieve feedback geeft, moet je goed kiezen. Met andere woorden: het geven van effectieve feedback is gemakkelijker gezegd dan gedaan.  

In deze themasessie leer je wat effectieve feedback is en wanneer het effectief is om die te geven. We starten met wat achtergrond en baseren ons daarbij voor een belangrijk deel op het werk van Hattie en Timperley (2007). Vervolgens onderscheiden we de verschillende niveaus waarop je feedback kunt geven, niveaus die ook sterk het moment bepalen waarop je die feedback geeft. Dan kijken we naar de kwaliteit van feedback: wanneer is die goed en effectief? Tot slot gaan we in op wat je kunt doen om het ontvangen en verwerken van de feedback te stimuleren.

Feedback

In het werk van Boud en Molloy (2013) vinden we een mooie definitie van feedback:  

Feedback is a process whereby learners obtain information about their work in order to appreciate the similarities and differences between the appropriate standards for any given work, and the qualities of the work itself, in order to generate improved work.  
Kortom: feedback moet inzicht geven in het verschil tussen de kwaliteit van het geleverde werk ten opzichte van het gewenste resultaat om de leerling aan te zetten tot het verbeteren van zijn of haar prestatie.  

Feedback kan zich vervolgens richten op:  

  • de taak , 
  • het proces,  
  • zelfregulatie , 
  • de leerling zelf (bijvoorbeeld zijn/haar houding) .

Met name feedback op het proces en op het niveau van zelfregulatie zijn het meest waardevol en leiden tot een hogere leeropbrengst.

Leestips

Boud, D., & Molloy, E. (2013). Rethinking models of feedback for learning: the challenge of design. Assessment & Evaluation in higher education, 38(6), 698-712.

Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1), 81-112.

Hattie, J. (2012). Visible learning for teachers: Maximizing impact on learning. Routledge

Bij jou op school?

Via het inschrijfformulier kun je je inschrijven voor deze themasessie. Staat de themasessie niet meer op de agenda of wil je deze op jouw school aanbieden? Bijvoorbeeld op een studiedag. Dat kan natuurlijk ook. Een van de docent-trainers van OnderwijsArena komt dan naar jouw school, wanneer het jullie past, voor een themasessie van 2,5 tot 3 uur of voor een of meerdere workshops van 1 tot 2 uur. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Practice what you preach

Onze themasessies zijn zo vormgegeven dat inhoud en vorm naadloos op elkaar aansluiten.

Morgen direct toepasbaar
Onze themasessies zijn goed onderbouwd, maar tegelijkertijd ook heel praktisch en concreet.

Leren door ervaren en zelf doen
In onze themasessies ervaar en leer je hoe jij het zelf kunt doen in jouw eigen onderwijs.

Agenda

Geen aankomende activiteiten... Deze themasessie bij jou op school?